Icon-DESS-Sertified

Brukervilkår

for
DESS®-plattformen

Sist oppdatert: 2025.03.08

Oppsumering (For brukervennlighet):
Dette er en kort oppsummering av noen viktige punkter i vilkårene. Oppsummeringen er ikke uttømmende og erstatter ikke de fullstendige vilkårene nedenfor:

  • Brukere og aksept: DESS-plattformen er beregnet for profesjonelle brukere (bedrifter). Du må være over 18 år og ha myndighet til å inngå avtaler. Ved å registrere deg eller bruke tjenesten aksepterer du disse vilkårene.
  • Konto og sikkerhet: Du må oppgi korrekte opplysninger ved registrering og sørge for å holde passord og innlogging sikkert. Du er ansvarlig for all aktivitet som skjer på din konto.
  • Tillatt bruk: Bruk tjenesten lovlig og ansvarlig. Det er forbudt å misbruke plattformen, inkludert å laste opp ulovlig eller skadelig innhold, krenke andres rettigheter eller bryte loven på annen måte.
  • Personvern: Vi behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning (GDPR) og vår personvernerklæring. Dine data holdes konfidensielle og brukes kun for å levere tjenesten.
  • Immaterielle rettigheter: DESS (eller dets lisensgivere) eier plattformen og alt tilhørende innhold og programvare. Du beholder eierskap til eget materiale du legger inn, men gir oss tillatelse til å bruke det for å drive tjenesten.
  • Ansvarsbegrensning: Tjenesten leveres "som den er" uten garantier. Vi tar ikke ansvar for indirekte tap eller skader. Vårt eventuelle ansvar er begrenset opp til beløpet du har betalt for tjenesten.
  • Oppsigelse: Både du og vi kan avslutte avtalen. Hvis du bryter vilkårene, kan vi stenge din tilgang umiddelbart. Du kan når som helst si opp ved å kontakte oss, men forhåndsbetalte avgifter refunderes normalt ikke.
  • Endringer: Vi kan oppdatere vilkårene ved behov. Du vil bli varslet om viktige endringer. Fortsatt bruk av tjenesten innebærer at du godtar oppdaterte vilkår.

NB: Les hele avtaleteksten under for detaljer. Oppsummeringen er kun veiledende.

1. Avtalens parter og omfang

Disse brukervilkårene ("Vilkårene") gjelder for din tilgang til og bruk av DESS®-plattformen (heretter "Tjenesten"). Tjenesten leveres av DESS AS ("Leverandøren"), som er ansvarlig for drift og vedlikehold av plattformen. Vilkårene utgjør en bindende avtale mellom Leverandøren og deg som kunde eller bruker av Tjenesten ("Kunden"). Ved å registrere en konto, inngå en avtale om abonnement, eller på annen måte bruke Tjenesten, anses du for å ha lest, forstått og akseptert disse Vilkårene.

Dersom du ikke aksepterer Vilkårene, har du ikke rett til å bruke Tjenesten. Leverandøren forbeholder seg retten til å nekte tilgang til Tjenesten for enhver som ikke oppfyller kravene i denne avtalen.

Disse Vilkårene gjelder med mindre de avvikes gjennom en særskilt skriftlig avtale mellom deg og Leverandøren. Ved eventuell motstrid mellom en individuell avtale og disse generelle vilkårene, skal den skriftlige avtalen ha forrang.

2. Berettigelse og brukerkonto

2.1 Kvalifikasjoner for bruk: Tjenesten er kun tilgjengelig for juridiske enheter og personer som opptrer på vegne av en virksomhet. Du bekrefter at du bruker Tjenesten som ledd i næringsvirksomhet, og ikke som forbruker. Du må være minst 18 år gammel og ha juridisk myndighet til å representere den virksomheten du registrerer eller bruker Tjenesten for. Privatpersoner (forbrukere) har ikke tillatelse til å opprette konto eller bruke Tjenesten uten uttrykkelig samtykke fra Leverandøren.

2.2 Registrering av konto: For å få tilgang til Tjenesten må Kunden opprette en konto og registrere nødvendige opplysninger. Kunden forplikter seg til å oppgi fullstendige, korrekte og oppdaterte opplysninger om seg selv (inkludert firmanavn, organisasjonsnummer, adresse, kontaktperson, e-post og telefonnummer). Hvis opplysningene endres, skal Kunden oppdatere sin kontoinformasjon uten ugrunnet opphold. Leverandøren kan suspendere eller slette kontoer med uriktige, ufullstendige eller uautoriserte opplysninger.

2.3 Sikkerhet for konto: Kunden er ansvarlig for å beskytte sin innloggingsinformasjon, inkludert brukernavn og passord. Innloggingsdetaljer skal ikke deles med eller overlates til uvedkommende. Kunden plikter å melde fra til Leverandøren umiddelbart ved mistanke om at uautoriserte har fått tilgang til kontoen eller ved annet sikkerhetsbrudd. Kunden er ansvarlig for all aktivitet som skjer gjennom Kundens konto, uansett om aktiviteten er utført av Kunden selv eller andre som har fått tilgang gjennom Kundens unnlatelse av å beskytte informasjonen.

3. Bruk av Tjenesten og plikter

3.1 Lovlig og forsvarlig bruk: Kunden forplikter seg til å bruke Tjenesten i samsvar med Vilkårene, gjeldende lovgivning og rimelige standarder for akseptabel bruk. Tjenesten skal ikke benyttes til ulovlige, skadelige eller formål som kan skade Leverandøren eller tredjepart. Kunden er eneansvarlig for at bruken av Tjenesten skjer i henhold til alle relevante lover og forskrifter som gjelder for Kundens virksomhet (for eksempel personvernregler, bransjeforskrifter etc.).

3.2 Forbudte handlinger: Uten begrensning skal Kunden spesielt ikke:

  • Bryte loven eller andres rettigheter: Tjenesten må ikke brukes til å lagre, publisere eller overføre materiale som krenker andres immaterielle rettigheter, personvern eller andre rettigheter, eller som er ærekrenkende, hatefulle, diskriminerende, truende eller på annen måte ulovlige.
  • Misbruk av systemet: Kunden må ikke introdusere virus, malware eller annen skadelig kode, eller utføre handlinger som kan skade, overbelaste eller svekke Tjenestens infrastruktur (f.eks. forsøk på hacking, tjenestenektangrep, eller omgåelse av sikkerhetstiltak).
  • Uautorisert tilgang: Kunden skal ikke forsøke å få uautorisert tilgang til andre brukeres data, til deler av Tjenesten det ikke er gitt tilgang til, eller til Leverandørens underliggende systemer og nettverk.
  • Omgåelse av vilkår: Kunden må ikke bruke Tjenesten på en måte som omgår eller forsøker å omgå disse Vilkårene, eller legge til rette for at en tredjepart kan gjøre det.

Leverandøren forbeholder seg retten til å fjerne eller deaktivere innhold som bryter disse retningslinjene eller gjeldende lov, og kan iverksette nødvendige tiltak ved mistanke om misbruk, inkludert midlertidig suspensjon eller utestengelse fra Tjenesten (jf. pkt. 10 nedenfor).

3.3 Ansvar for eget innhold: Kunden er ansvarlig for alt innhold som lastes opp, publiseres eller deles via Tjenesten gjennom Kundens konto. Kunden skal påse at han har nødvendige rettigheter og samtykker til å bruke, lagre og dele slikt innhold. Leverandøren overvåker normalt ikke Kundens innhold, men forbeholder seg retten til å aksessere og inspisere slikt innhold i den grad det er nødvendig for drift, support, eller å undersøke brudd på Vilkårene.

4. Avgifter og betaling

4.1 Pris og betaling: Tjenesten leveres mot betaling (årlig lisens og månedlig avgift per aktive enhet) Kunden skal betale de gjeldende avgifter i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste. Prisene oppgis normalt eksklusive merverdiavgift (mva) med mindre annet fremgår. Betaling skal skje på den måten (f.eks. faktura eller elektronisk betaling) og innen de frister som er angitt av Leverandøren.

4.2 Fakturering og forfall: Med mindre annet er avtalt, faktureres tjenester forskuddsvis per avtaleperiode (f.eks. månedlig eller årlig) og forfaller til betaling innen 14 dager fra fakturadato. Ved forsinket betaling vil Leverandøren kunne sende betalingspåminnelse og pålegge purregebyr i henhold til gjeldende satser. Leverandøren forbeholder seg også retten til å belaste forsinkelsesrenter i tråd med forsinkelsesrenteloven.

4.3 Manglende betaling: Hvis Kunden ikke betaler innen forfall, og betalingsmislighold ikke rettes opp innen rimelig tid etter varsel, anses det som vesentlig mislighold. Leverandøren kan da suspendere tilgangen til Tjenesten inntil full betaling er mottatt. Ved vesentlig betalingsmislighold kan Leverandøren også avslutte avtalen med Kunden (jf. pkt. 10). Kunden er fortsatt ansvarlig for å betale utestående beløp.

4.4 Ingen refusjon: Med mindre annet er uttrykkelig avtalt eller følger av ufravikelig lov, refunderes ikke allerede betalte avgifter selv om Kunden velger å avslutte tjenesten før utløpet av en betalt abonnementsperiode.

5. Konfidensialitet

5.1 Konfidensiell informasjon: Partene anerkjenner at bruk av Tjenesten kan involvere utveksling av konfidensiell informasjon. "Konfidensiell informasjon" omfatter enhver informasjon som ikke er offentlig kjent, herunder tekniske, kommersielle eller strategiske opplysninger, brukerdata, forretningshemmeligheter, samt all informasjon knyttet til Kundens virksomhet som lagres i Tjenesten.

5.2 Taushetsplikt for Leverandøren: Leverandøren forplikter seg til å behandle Kundens konfidensielle informasjon strengt konfidensielt. Med mindre Kunden uttrykkelig samtykker til det, eller det er nødvendig for å oppfylle avtalen, skal ikke Leverandøren utlevere eller tilgjengeliggjøre Kundens konfidensielle informasjon til tredjepart. Unntak gjelder dersom Leverandøren er lovpålagt å utlevere informasjon (for eksempel ved rettslig kjennelse); i så fall skal Kunden varsles om dette så langt det er tillatt.

5.3 Unntak: Taushetsplikten i dette punkt 5 gjelder ikke for informasjon som: (a) er eller blir allment tilgjengelig uten at det skyldes brudd på denne avtalen; (b) allerede var kjent for mottakeren før informasjonen ble mottatt fra den annen part; (c) er mottatt fra en tredjepart som rettmessig hadde informasjonen og som kunne overlevere den uten konfidensialitetsforpliktelse; eller (d) er selvstendig utviklet av mottakeren uten bruk av den annen parts konfidensielle informasjon.

5.4 Taushetsplikt for Kunden: I den grad Kunden gjennom bruk av Tjenesten får tilgang til opplysninger om Leverandørens virksomhet eller systemer som ikke er offentlige, plikter også Kunden å behandle slike opplysninger konfidensielt og ikke dele dem med uvedkommende.

6. Personvern og databehandling

Behandling av personopplysninger er underlagt Leverandørens og personvernerklæring og gjeldende personvernlovgivning, herunder EUs personvernforordning (GDPR) som gjennomført i norsk rett. Ved å akseptere disse Vilkårene samtykker Kunden til at Leverandøren behandler personopplysninger i tråd med nevnte personvernerklæring.

Dersom Kunden laster opp eller på annen måte behandler personopplysninger i Tjenesten, bekrefter Kunden at han har rettslig grunnlag til dette og at behandlingen skjer i samsvar med lov. Leverandøren vil opptre som databehandler for personopplysninger som Kunden er behandlingsansvarlig for, og partene skal inngå en databehandleravtale dersom dette er påkrevd etter lov. Leverandøren vil kun behandle personopplysninger for å levere Tjenesten, forbedre og sikre den, samt i henhold til Kundens instruksjoner og Vilkårene.

Leverandøren treffer tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger mot uautorisert tilgang, endring, sletting eller utlevering. Ved sikkerhetsbrudd som gjelder personopplysninger vil Leverandøren varsle Kunden i samsvar med lovpålagte krav.

7. Immaterielle rettigheter

7.1 Eiendomsrett til Tjenesten: All immateriell eiendom knyttet til Tjenesten, inkludert men ikke begrenset til programvare, kildekode, design, varemerker, logoer, know-how og annet innhold levert av Leverandøren, tilhører Leverandøren eller dens lisensgivere. DESS® er et registrert varemerke som tilhører Leverandøren. Gjennom denne avtalen gis Kunden en begrenset, ikke-eksklusiv, ikke-overførbar rett til å bruke Tjenesten i samsvar med Vilkårene. Ingen immaterielle rettigheter overdras til Kunden utover det som følger av forrige setning.

7.2 Kundens innhold: Kunden beholder eierskap til alt materiale, data og informasjon som Kunden laster opp i eller legger inn på Tjenesten ("Kundens innhold"). Ved å lagre eller på annen måte gjøre Kundens innhold tilgjengelig i Tjenesten, gir Kunden samtidig Leverandøren en verdensomspennende, royalty-fri og ikke-eksklusiv rett til å bruke, lagre, kopiere og bearbeide dette innholdet, men kun i den utstrekning det er nødvendig for drift, vedlikehold og forbedring av Tjenesten, kundestøtte eller oppfyllelse av Partenes avtale. Leverandøren vil ikke benytte Kundens innhold til andre formål uten skriftlig samtykke fra Kunden.

7.3 Ansvar for rettigheter: Kunden innestår for at Kundens innhold ikke krenker tredjeparts rettigheter, herunder opphavsrett, personvern eller forretningshemmeligheter. Kunden skal holde Leverandøren skadesløs for eventuelle krav fra tredjepart som følge av at Kundens innhold eller bruk av Tjenesten krenker andres rettigheter eller påfører tredjepart skade.

7.4 Bruk av tilbakemeldinger: Dersom Kunden gir forslag, tilbakemeldinger eller ideer til forbedringer av Tjenesten, kan Leverandøren fritt benytte slike innspill uten noen forpliktelse overfor Kunden. Slik bruk av generelle tilbakemeldinger vil ikke innebære røpning av Kundens konfidensielle informasjon.

8. Ansvarsfraskrivelse (ingen garanti)

Tjenesten leveres "som den er" og "som tilgjengelig". Leverandøren gir ingen garantier, verken uttrykte eller underforståtte, med hensyn til funksjonalitet, tilgjengelighet, egnethet for et bestemt formål, nøyaktighet, pålitelighet eller oppnåelse av spesifikke resultater ved bruk av Tjenesten. Kunden erkjenner at bruk av Tjenesten skjer på egen risiko. Leverandøren garanterer ikke at Tjenesten til enhver tid vil være uten feil eller avbrudd, eller at eventuelle feil kan eller vil bli rettet innen en bestemt tid. Selv om Leverandøren bestreber seg på å levere en sikker og pålitelig tjeneste, gis det ingen garanti mot tap av data, og Kunden oppfordres til å oppbevare sikkerhetskopier av viktig informasjon lagret i Tjenesten.

I den utstrekning det er tillatt etter gjeldende rett fraskriver Leverandøren seg ethvert ansvar for alle underforståtte garantier eller vilkår som normalt måtte følge av lov, herunder men ikke begrenset til underforståtte garantier om salgbarhet og egnethet for et bestemt formål.

9. Ansvarsbegrensning

I den grad loven ikke er til hinder for det, er Leverandørens samlede ansvar under denne avtalen begrenset som følger:

9.1 Indirekte tap: Leverandøren er ikke ansvarlig for indirekte tap eller konsekvenstap Kunden måtte bli påført, inkludert men ikke begrenset til tap av fortjeneste, tap av inntekter, tap av data, produksjonstap, tredjeparters krav, eller annet følgetap, selv om Leverandøren er blitt informert om muligheten for slike tap.

9.2 Direkte tap og beløpsbegrensning: For annet tap eller skade er Leverandørens samlede ansvar begrenset til et beløp tilsvarende det Kunden har betalt til Leverandøren for bruk av Tjenesten de siste 12 månedene før ansvarsgrunnlaget oppstod. Dersom Kunden har brukt Tjenesten i kortere tid enn 12 måneder, skal det maksimale erstatningsansvaret være begrenset til det beløp Kunden har betalt i denne perioden.

9.3 Ansvarsfraskrivelse ved datatap: Leverandøren er ikke ansvarlig for tap av data eller kostnader ved gjenoppretting av data, med mindre tapet skyldes forsettlig eller grovt uaktsomt forhold fra Leverandørens side. Kunden er selv ansvarlig for å sikre nødvendig sikkerhetskopiering av sine data.

9.4 Ufravikelige krav: Ingen ting i disse Vilkårene skal begrense eller eliminere Kundens rettigheter etter ufravikelig lov. Hvis Kunden anses som forbruker til tross for punkt 2.1, gjelder de ansvarsbegrensninger som etter norsk lov kan gyldig avtales med forbrukere. Ingenting i denne avtalen skal anses å begrense ansvar som ikke lovlig kan fraskrives eller begrenses, herunder ansvar for død eller personskade forårsaket av grov uaktsomhet eller forsett fra Leverandøren.

10. Mislighold og sanksjoner

10.1 Vesentlig mislighold: Vesentlig brudd på Vilkårene fra Kundens side gir Leverandøren rett til å iverksette sanksjoner, inkludert midlertidig stans av tilgang eller heving (terminering) av avtalen med umiddelbar virkning. Vesentlig mislighold kan blant annet foreligge ved (men er ikke begrenset til) alvorlige eller gjentatte brudd på punkt 3 (brukerplikter og forbud), manglende betaling jmf. punkt 4.3, eller annen opptreden som medfører vesentlig skade eller risiko for Leverandøren eller Tjenestens integritet.

10.2 Varsling og utbedring: Der det er mulig og hensiktsmessig, vil Leverandøren søke å varsle Kunden om brudd på Vilkårene og gi en rimelig frist til å rette opp i forholdet før mer drastiske tiltak iverksettes. Ved grove brudd eller forhold som krever umiddelbar handling, kan Leverandøren likevel stenge eller begrense tilgangen uten forutgående varsel.

10.3 Følger av stenging/hevning: Ved oppsigelse eller heving grunnet Kundens mislighold har Leverandøren ingen plikt til å tilbakebetale allerede innbetalte vederlag. Leverandøren kan også kreve erstatning for eventuelle tap som misligholdet har påført Leverandøren, i henhold til alminnelige kontraktsrettslige regler.

10.4 Rettshåndhevelse: Hvis Kundens bruk av Tjenesten medfører brudd på lov eller tredjeparters rettigheter, forbeholder Leverandøren seg retten til å bistå relevante myndigheter med informasjon, eller selv ta nødvendige rettslige skritt.

11. Varighet og oppsigelse

11.1 Avtalens varighet: Denne avtalen trer i kraft når Kunden registrerer seg for eller begynner å bruke Tjenesten, og løper inntil den sies opp av en av Partene i henhold til dette punkt 11.

11.2 Kundens oppsigelsesrett: Kunden kan når som helst si opp avtalen om bruk av Tjenesten ved å gi skriftlig varsel til Leverandøren (for eksempel via e-post til kundeservice). Oppsigelsen trer i kraft ved utløpet av den gjeldende abonnements- eller faktureringsperioden, med mindre annet er avtalt. Kunden vil etter oppsigelse miste tilgangen til Tjenesten når inneværende betalte periode utløper. Det påløper ikke nye avgifter etter oppsigelse, men allerede betalt vederlag for inneværende periode refunderes som hovedregel ikke (jf. punkt 4.4).

11.3 Leverandørens oppsigelsesrett: Leverandøren kan si opp avtalen med minst 30 dagers varsel. Slik oppsigelse kan for eksempel gjøres dersom Leverandøren beslutter å legge ned Tjenesten eller avslutte kundeforholdet av forretningsmessige grunner. Ved slik ordinær oppsigelse fra Leverandørens side vil Kunden ha tilgang ut oppsigelsestiden, og eventuelt få tilbakebetalt forhåndsbetalte beløp som relaterer seg til tid etter at tilgangen opphører.

11.4 Effekter av oppsigelse: Ved avtalens opphør (uansett årsak) opphører Kundens rett til å bruke Tjenesten etter eventuell avtalt oppsigelsesfrist. Kunden er ansvarlig for å eksportere eller ta sikkerhetskopi av eget innhold og data fra Tjenesten før avtaleslutt. På forespørsel fra Kunden og mot et eventuelt rimelig gebyr kan Leverandøren bistå med overføring av data tilbake til Kunden. Leverandøren forbeholder seg retten til å slette eller anonymisere Kundens innhold lagret i Tjenesten innen rimelig tid etter avtalens opphør, med mindre oppbevaring er påkrevd ved lov eller avtale.

12. Endringer i vilkårene

Leverandøren forbeholder seg retten til å endre disse Vilkårene. Ved vesentlige endringer vil Kunden bli varslet via e-post registrert på Kundens konto eller via tydelig melding i Tjenesten, senest 30 dager før endringene trer i kraft. Mindre endringer (f.eks. presiseringer eller justeringer som ikke reduserer Kundens rettigheter) kan tre i kraft umiddelbart eller med kortere varsel.

Dersom Kunden ikke aksepterer de endrede vilkårene, kan Kunden si opp avtalen i henhold til punkt 11 før de nye vilkårene trer i kraft. Fortsatt bruk av Tjenesten etter at endrede vilkår har trådt i kraft anses som aksept av de nye vilkårene.

13. Force majeure

Ingen av partene skal anses å ha misligholdt sine forpliktelser i den utstrekning oppfyllelse hindres eller forsinkes av omstendigheter utenfor partens rimelige kontroll. Slike omstendigheter inkluderer, men er ikke begrenset til, naturkatastrofer, krig, terrorhandlinger, streik eller lockout, pandemier/epidemier, offentlige pålegg, strømbrudd, internett- eller telekommunikasjonssvikt, eller andre ekstraordinære hendelser som ligger utenfor partenes kontroll ("force majeure").

Dersom en force majeure-situasjon inntreffer, skal den berørte parten så snart som mulig varsle den andre parten om forholdet, samt om forventet varighet og påvirkning på evnen til å oppfylle sine forpliktelser. Partenes forpliktelser etter denne avtalen suspenderes så lenge force majeure-situasjonen pågår.

Hvis hindringen varer eller antas å ville vare lengre enn 60 dager sammenhengende, har hver av partene rett til å si opp avtalen med 15 dagers skriftlig varsel til den andre parten. Ved opphør av avtalen i en slik situasjon, skal ingen av partene anses å ha misligholdt avtalen, men Kunden skal betale for de tjenester som faktisk er levert frem til opphør.

14. Overdragelse

Leverandøren kan overføre eller delegere sine rettigheter og forpliktelser etter denne avtalen til et tilknyttet selskap eller i forbindelse med fusjon, oppkjøp, salg av virksomhet eller andre lignende omstendigheter. Kunden vil bli varslet ved slik overdragelse.

Kunden kan ikke overdra eller overføre sine rettigheter eller plikter under denne avtalen til noen andre uten forhåndsskriftlig samtykke fra Leverandøren.

15. Lovvalg og tvisteløsning

Denne avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett, uten hensyn til eventuelle regler om lovvalg som skulle tilsi anvendelse av annen lovgivning. Partene skal søke å løse eventuelle tvister i minnelighet gjennom forhandlinger. Hvis en tvist ikke løses i minnelighet innen rimelig tid, kan hver av partene bringe saken inn for de ordinære domstoler. Verneting avtales å være tingretten på det stedet der Leverandøren har sitt hovedkontor.

Hvis Kunden er forbruker (til tross for punkt 2.1), kan Kunden ha rett til å få saken behandlet der Kunden har sin bopel i henhold til ufravikelig forbrukerlovgivning. Denne bestemmelsen om verneting begrenser ikke eventuelle rettigheter en forbruker måtte ha etter lov.

16. Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål om disse vilkårene eller trenger hjelp med Tjenesten, kan du kontakte oss på:


DESS AS

Adresse: Solbakken 2, 8516 Narvik, Norge
Org.nr.: 934 839 005
E-post: info@biodess.no
Telefon: +47 481 27 341

Vi vil besvare henvendelser så snart som mulig, vanligvis innen 2 arbeidsdager.